İspanya’nın Madrid kentindeki Museo del Prado’da bulunan Madonna della Rosa tablosu, yakın zamanda bir çalışmanın parçası olarak yapay zeka (AI) yazılımı tarafından analiz edildi. Yeni bir çalışma, yapay zeka analizine göre Raphael’in tablosunun tamamen sahibinin eseri olmadığını ortaya çıkardı. Araştırmanın, Nottingham, Bradford ve Stanford Üniversitelerinden uzmanların iş birliğiyle yapıldığını belirtelim.
Bilim adamları, Madonna della Rosa’yı incelemek için yapay zeka tabanlı derin özellik analizini kullandı. Özellikle de Joseph’in tablodaki yüzüne odaklanarak farklı sanat eserlerinin orijinalliğini belirlemeyi amaçladılar.
İlginizi Çekebilir: Snapchat, Plus kullanıcılarına yeni yapay zeka özelliklerini sundu!
Madonna della Rosa ile ilgili çalışma, Springer Open dergisinde yayınlandı
Tech Xplore’a göre uzmanlar, Raphael’in öğrencisi Giulio Romano’nun becerileriyle tabloya katkıda bulunmuş olabileceğini öne sürdü. Spekülasyon, gülün ve alt kısmın başka bir sanatçı tarafından boyandığını öne sürüyor. Ancak son analizler alt kısmın muhtemelen Raphael’e ait olduğunu öne sürüyor.
Ayrıca Bradford Üniversitesi Görsel Bilgi İşlem ve Akıllı Sistemler Merkezi Direktörü Profesör Hassan Ugail, gerçek Raphael eserlerini yüzde 98 doğrulukla tanımlayan bir algoritma oluşturdu.
“Bilgisayara bir görüntü sunduğunuzda, yüzde 98 doğrulukla bunun gerçek bir Raphael olup olmadığına dair ikili bir sınıflandırma verecektir. Artık bir tablonun gerçek bir Raphael olup olmadığını büyük bir güvenle söyleyebiliriz. Della Rosa’yı bir bütün olarak test ettiğimizde sonuçlar kesin değildi. Daha sonra tek tek parçaları test ettik ve resmin geri kalanının Raphael olduğu doğrulanırken, Joseph’in yüzü büyük ihtimalle Raphael değil gibi çıktı.”
Ayrıca çalışmada, özellik çıkarma için ResNet50 derin sinir ağına transfer öğreniminin uygulandığı ve kimlik doğrulamayı desteklemek için bir destek vektör makinesi (SVM) ikili sınıflandırıcı kullanıldığı belirtildi.
Buna, Raphael’in sanatsal tarzını, özellikle de kimlik doğrulama aracı olarak hizmet eden fırça imzalarını yakalamak için gerekli görülen kenar algılama ve analiz algoritmaları da dahildir.
Nottingham Üniversitesi Onursal Araştırma Görevlisi Dr. Christopher Brooke şu açıklamalarda bulundu. “Sanatçı Raphael’in sanat eserleri üzerinde yaptığı bu analiz, boyalı görüntülerin sınıflandırılmasına yönelik makine öğrenimini kullanarak nesnel ve ölçülebilir bir yaklaşım sunuyor. Spektroskopi gibi köklü yöntemlerin yanı sıra, bu nitelikteki gelecekteki araştırmalarda yararlı, ek bir araç olmayı vaat ediyor. Diğer sanatçıların eserlerinin de aynı teknik kullanılarak incelenebilmesi açısından uyarlanabilir ve gelecekteki araştırmaların hedefi de budur”
Bradford Üniversitesi Moleküler Spektroskopi Emeritus Profesörü Howell Edwards, tabloya değinerek Madonna della Rosa’nın 1517/18 civarında tuval üzerine boyandığını ve ilk uzmanlar tarafından Raphael imzası olarak kabul edildiğini belirtti.
Ancak sanat tarihçisi Johann David Passavant ve diğerleri, kompozisyonundan şüphe etmeye başladı. Yaratılışını da kısmen Raphael’e, kısmen de 1800’lerin ortasındaki atölyesine atfetmeye yöneldiler.
Dr Brooke, “Raphael’in atölyesine yapılan atıf daha sonra yavaş yavaş kabul edildi ve özellikle öğrencisi Giulio Romano’ya ve muhtemelen Gianfrancesco Penni’ye atfedildi. İspanya’da orijinal atıf hiçbir zaman sorgulanmadı” ifadelerinde bulundu. Çalışmamızın yapay zeka programı analizi, Madonna, Çocuk İsa ve Vaftizci Yahya’nın üç figürünün kesin olarak Raphael tarafından boyandığını, Aziz Joseph’in ise başka biri tarafından boyanmadığını ve çizildiğini kesin olarak göstermiştir. zur Capellen ve diğerlerinin inandığı gibi muhtemelen Romano tarafından.” diye de ekledi.
Bu arada belirtelim ki çalışma, 21 Aralık’ta Springer Open dergisinde yayınlandı.